نوار
نقاله به سیستم های انتقالی گفته می شود که وظیفه ی جا به جایی انواع مختلفی از
کالاها از جمله : کیسه، کارتن، موادغذایی، موادفله و … را
از نقطه ی مشخص A به مقصد مشخص B برعهده دارند. در لغت لاتین نیز به این دسته از سیستم
ها CONVEYOR (کانوایر)
گفته می شود که برای صنایع مختلف، از انواع مختلف این سیستم ها استفاده می شود.
درحال حاضر جهت مکانیزه کردن کارخانجات بزرگ، نیاز است که از کانوایرهای مختلفی در
این راستا استفاده شود. از آنجایی که صنایع مختلفی با تنوع محصولی بالا ، در کشور
فعالیت دارند، در نتیجه نیاز است که کانوایرها در انواع مختلفی تولید شوند که هر یک
از آن ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. نام نوارنقاله برای بسیاری از افراد
کاملاً ناشناخته است و برای اکثر مردم معنی ندارد. با این حال ، وقتی به مردم می
گویـیم تسمه نوار نقاله چیست ؟ به جای نوار
نقاله ، مردم بلافاصله به یک تصویر کارخانه و یکی از نوار
نقاله های معمولی سیستم تسمه فکر می کنند که محصولات را بطور مکانیزه انتقال میدهند
ولی در واقعیت امر چنین نیست و با خیلی از مزایای این دستـگاه که در شرکت امید
عمران سهند تولید می شود آشنا نیستیم. امروزه انواع مختلفی از نوار نقاله ها وجود
دارد که بعنوان سیستم تسمه ای شناخته می شود و توسط کارخانجات برای حمل مواد اولیه
و پردازش در مکان هایی مانند کارخانــه ها ، کشتارگاه ها و فروشگاه ها و کارخانجات
مونتاژ و تولید کالا استفاده می شود.
قدمت
و تاریخچه نوار نقاله
در
این بخش از مقاله قصد داریم گذری در مورد تاریخچه نوار نقاله داشته باشیم و ببینیم
که آیا بشر در گذشته از چه دستگاهی برای انتقال مواد استفاده میکرد. میتوان گفت به
موازات پیشرفت علم و اکتشافات بشر، تسمه نقالهها نیز پا به عرصه گذاشتند و
توانستند به انسانها در انتقال مواد کمک شایانی کنند. شواهد نشان میدهد که در سال
۱۷۹۵ کشاورزان برای انتقال مواد و بارگیری
در کشتی از نوارنقاله استفاده میکردند که به شکل بسیار ساده تر از کانوایرهای
امروزی میباشد. شاید بتوان گفت اولین تصویر ثبتی از این دستگاه به شکل امروزی در سال
۱۸۰۴ در بریتانیا میباشد که برای انتقال
مواد غذایی برای نیرو هایی دریایی مورد استفاده قرار میگرفت. همین عامل باعث شد
روز به روز به محبوبیت کانوایرها افزوده شد و صنایع دیگر نیز برای بهرهمندی از این
ابزار کاربردی دست بکار شدند. ابتدا کشتارگاه و نانواییها در این زمینه پیشقدم
شدند و برای سریعتر شدن امور خود از این دستگاه استفاده کردند. کانوایرهای اولیه
در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس بودند و در برابر هوای سرد و گرم، تقریبا کاربردی نداشتند. اما در سال ۱۸۴۴ اختراع لاستیک ولکانیزه تحول عظیمی در
این زمینه به وجود آورد تا این سیستمها در شرایط های مختلف آب و هوایی به کارشان
ادامه دهند. جالب است بدانید بعد از همهی اینها، نقطه عطف کانوایرها جاییست که
“توماس رابینز” مخترع بزرگ، توانست این دستگاه را به شکل گستردهای به جهان معرفی
کند. وی طرح خود را برای اولین بار وارد صنعت معدن کرد و نقش تسمه ها را در صنعت
حمل و نقل گسترش داد. توماس با اختراع نوار نقاله تسمه لاستیکی شرکتی تاسیس
کرد و به پیشرفت صنعت حمل و نقل کمک قابل
توجهی کرد که امروزه نیز یکی از پیشروان این صنعت میباشد. انقلاب دیگر در این زمینه
در سال ۱۹۰۵ رخ داد، جایی
که “ریچارد ساتکلیف” ایرلندی سیستمی اختراع کرد که توانست حمل و نقل زیرزمینی را
امکان پذیر سازد. به مرور کانوایر ها تکامل یافتند و برای سهولت و بالابردن
راندمان تولید، وارد صنایعی همچون مونتاژ و خودروسازی شدند. در سال ۱۹۷۰ و به تبعه از پیشرفت برخی اجزا از
جمله بلبیرینگ، رولیکها، گیربکسها و…. موجب
شد که کانوایرهایی با صداهای کمتر و عمر بیشتر به وجود آید. تحول دیگر در این دهه
تولید تسمههای پلاستیکی بود که توانست نیازصنایع غذایی را برطرف کند. در سال ۱۹۷۲ طولانیترین تسمه به اندازه ۶۱ مایل(هر مایل ۱٫۶ کیلومتر
میباشد) در صحرای غربی ساخته شد.
0 Comments